Як протидіяти цькуванню у школі?

4 травня 2018 р. 12:44

Готується до випуску одноіменний відеопосібник для вчителів. Експерти в онлайн режимі навчать вчителів та батьків запобігати проблемі цькування у школі та попередити нові спалахи агресії.

Цькування в школі

До Всесвітнього дня протидії булінґу, який відзначають 4 травня, активісти ГО «Студена» презентують комплексний та покроковий підхід до вирішення проблеми цькування в школі, яка останнім часом проявилася у дуже помітних масштабах.

До уваги громадськості «Студена» підготувала навчальний модуль «Протидія цькуванню» у межах широкого онлайн-курсу для вчителів «Недискримінаційний підхід у навчанні».

Зважаючи на поширену необізнаність у вирішенні проблеми цькування та відсутність реально дієвих протоколів щодо протидії цьому явищу, активісти вирішили оформити наявний практичний досвід у безкоштовний посібник, який буде доступний усім зацікавленим. Експерткою виступила Галина Корнієнко - тренерка з питань протидії всім формам дискримінації і ксенофобії у проекті ГО "Донбас СОС".

Кожен зацікавлений у вирішенні проблеми цькування зможе дізнатися з відеопосібника: що таке булінґ та як він пов’язаний з поняттями “стереотипи, упередження та дискримінація”; які види цькувань слід розрізняти; як вони призводять до насильства, та чим загрожують в майбутньому. Окремої уваги заслуговує практична частина, де пояснюється, як оперативно діяти у випадках цькувань та як проводити профілактичні роботи з учнями та з їх батьками.

Онлайн-курс «Недискримінаційний підхід у навчанні» у повному обсязі буде доступний для освітян та батьків вже у липні. ГО «Студена» запрошує усіх охочих першими пройти модуль «Протидія цькуванню», та поділитися зауваженнями і коментарями із командою розробників. Для цього необхідно заповнити форму:

http://bit.ly/register-bullying

Модуль буде відкрито 20 травня на освітянській платформі EdEra .

До створення відеопосібника долучилася не лише міжнародна донорська організація, але й небайдужі громадяни. Краундфаундингову кампанію для зйомок цього модуля запустили наприкінці березня, та кошти були зібрані у рекордно короткі строки – за 4 дні, що підтвердило актуальність теми та запит серед українців.

Галина Корнієнко, експертка курсу, ділиться порадами, як методично протидіяти випадкам булінґу у школі:

  • Дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил.
  • Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими. Реакція має бути негайною: зупинити бійку, припинити знущання.  Та більш суворою при повторних випадках агресії.
  • При аналізі ситуації необхідно з’ясувати, що трапилося. Вислухати обидві сторони, підтримати потерпілого і обов'язково поговорити з кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили. Та що можна зробити, щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного психолога.
  • Учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і за необхідності покликати на допомогу дорослих.

Ці та інші поради експертів увійдуть до повного модуля з протидії булінґу. Запрошуємо вас стати учасниками фокус-групи та першими дізнатися, як боротися зі шкільним цькуванням.

Інформація: Команда ГО «Студени» з 2015 року працює над налагодженням діалогу між різними групами людьми, сприяючи взаєморозумінню між ними та прийняттю інакшості. Ми втілили низку проектів, які допомагали ветеранам повертатися до мирного життя. Ми спрямовували зусилля на зняття стигматизації щодо вимушених переселенців. З 2016 року ми взяли у розробку тему протидії насильству над жінками та дітьми.

Про курс:

У січні 2018 року активісти почали роботу над онлайн-курсом для вчителів молодших класів «Недискримінаційний підхід у навчанні», який презентують громадськості вже влітку. Курс першочергово мав включати такі теми модулів як: критичне мислення, права людини і дитини, дискримінація і толерантність, гендерні ролі та стереотипи тощо. Однак, виявлена безрадісна статистика цькувань у школі змусила їх говорити окремо про булінґ як про проблему, яка потребує нагального рішення. 

Лекторами та експертами курсу стануть: голова правління Інформаційно-консультативного жіночого центру Олена Суслова, радниця міністерки освіти і науки з питань політики гендерної рівності та антидискримінації в освіті, програмна директорка EdCampUkraine, експертка ГІАЦ “КРОНА” Олена Малахова. Також до розробки курсу долучаться тренерка з питань протидії всім формам дискримінації і ксенофобії у проекті ГО “Донбас СОС” Галина Корнієнко, психологиня-консультантка та експертка з питань гендерної політики Наталя Орловська, правозахисниця і письменниця Лариса Денисенко, доцент кафедри філософії ХНМУ, експерт ГІАЦ “КРОНА” Олег Марущенко, а також керівник програм нових медіа в ГО “Інтерньюз-Україна” Віталій Мороз.

 «Ми свято переконані, що жодна «особливість» не має ставати підставою для цькування, фізичного і емоційного насильства. Ми щиро вболіваємо за дитинство без насильства і переслідувань. Вплив цькування у дитячому віці на доросле життя був доведений неодноразово. Наприклад, дослідник Вільям Коупленд, клінічний психолог Медичного центру Університету Дьюка, показав, що існує зв'язок між буллінгом у дитячому віці і тривожністю, депресіями, і навіть схильністю до самогуюбств у віці дорослому.» - говориться у заяві ГО “Студена” щодо проекту.

Курс “Недискримінаційний підхід у навчанні” здійснюється ГО “Студена” за підтримки Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні.  Зміст курсу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.