Тиждень перед Великоднем, що завершає Великий піст, називають також Великою або Страсною седмицею. Для православних цей час найвищого покаяння, смирення та переосмислення свого життя і віри.
Страсним цей тиждень називається тому, що нагадує про останні дні Ісуса, проведені на землі - Страсті Христові. Події цих днів, духовні й тілесні страждання Спасителя, описані в усіх чотирьох канонічних Євангеліях (Матвія, Марка, Луки, Іоанна).
Напередодні Страсного тижня маємо Вербний (шостий тиждень Великого посту), шо завершується Вербною неділею - днем, коли Ісус в'їхав до Єрусалиму на віслюку, і народ зустрічав Його як царя.
Події, що послідували за цим, а також найважливіші притчі, повідані Христом в кінці його земного шляху, поминаються протягом всього Страсного тижня в ході церковних служб. Кожен день цього тижня також називається Великим.
Ясна річ, розуміння посту в Страсну седмицю, як і в інші дні, виходить за межі банальних самообмежень у їжі та розвагах. Суть посту - приборкання свого розпещеного тіла, відмова від тілесних задоволень на користь духовного зростання, очищення шляхом нехай маленької, але перемоги над собою, над своїми слабкостями. У ці дні ми не шукаємо задоволень, а вдаємося до глибоких роздумів - на це витрачаються всі сили душі та тіла.
Вірянам слід протягом Великого тижня відвідувати щовечірні богослужіння в храмі, під час яких традиційно кожного дня тижня згадуються певні притчі та глави зі Святого Письма.
Крім церковних, існує величезний пласт народних традицій та обрядів, частину яких, безумовно, наші предки перенесли з давніх дохристиянських часів та органічно вплели в своє життя. Багато з них стосуються побутової сторони життя, тісно пов'язані з веденням господарства та сімейними стосунками.
У цей день згадується старозаповітна притча про Йосипа і його братів, які через заздрощі продали його до єгипетського рабства, де він піднявся при дворі фараона, а відтак милостиво прийняв своїх братів у палаці. Сьогодні ця історія вчить нас мудрості та всепрощення.
Також цього дня віряни згадують євангелійський переказ про безплідну смоковницю, засохлу від коренів - як символ життєвого шляху без духовних результатів - віри, добрих справ і світлих думок. Не будемо ж і ми черстві, й нехай біблійне Слово знайде відгук у наших серцях.
Щодо технічної (гастрономічної) сторони посту, то вірянам в цей день дозволяється тільки сухоядіння - неварена рослинна їжа без додавання олії.
Здавна господині у Великий понеділок починали приготування до Великодня, розпочинали прибирання, апогеєм якого стане Великий четвер - він же Чистий. А поки мили вікна в хаті, викидали весь тріснутий або надколотий посуд, вимітали кути.
А чоловіки тим часом намагалися заготовити побільше корма для худоби - щоб весь тиждень після Великодня не відволікатися на господарчі клопоти.
У церкві цей день найбільш щедрий на притчі - згадується проповідь Спасителя в Єрусалимському Храмі, де він засудив фарисеїв і книжників за лицемірство й повідав людям:
Пост передбачає прийом вареної рослинної їжі, але без додавання олії.
У вівторок починали готувати великоднє вбрання для всієї родини - все найкраще, багатше та принадне діставалося зі скринь, чистилося, пралося й вивішувалося на просушку.
Ще один важливий господарський звичай наказував жінкам вранці приготувати сочене молоко - розтерти в ступці зерна льону і конопель, залити водою - й напоїти ним худобу, аби весь рік не хворіла.
Середина Страсного тижня присвячена двом біблійним персоналіям, які можна протиставити: Юді Іскаріоту, улюбленому учневі Христа, що зрадив Його та віддав у руки римських властей, і грішниці, яка омила ноги Ісуса й намастити їх дорогоцінною олією (миром) в будинку фарисея Сімеона у Віфанії. Католицька церква схильна утотожнювати цю жінку з блудницею Марією Магдалиною. Так чи інакше, вона здійснила обряд помазання Господнього, таким чином приготувавши Його до подальшого поховання, за що їй були відпущені всі гріхи.
Якщо у випадку з Юдою ми бачимо падіння - шлях вниз, то у випадку з цією жінкою - шлях наверх через каяття і любов до Бога.
У Страсну середу існував звичай зібрати сніг по ярах, розтопити його, змішати цю воду з сіллю й окропити отриманим розчином худобу - від вроків та хвороб.
Щодо їжі, то в Страсну середу, так само, як і в понеділок, слід дотримуватися сухоядіння, тобто вживати лише свіжі овочі й фрукти, без додавання олії, а також хліб.
Цей день стоїть осторонь серед інших днів Страсного тижня, недарма має навіть власну назву. Про традиції та прикмети Чистого четверга, а також про те, що таке четвергова сіль та страсна свічка, ти можеш прочитати тут.
Ми ж поговоримо про те, який сенс вкладає Церква в богослужіння у Великий четвер. У цей день згадується Таємна вечеря, що відбулася у останній четвер перед Великоднем, обряд обмивання Христом ніг своїм учням, а згодом - Його проповідь у Гефсиманському саду, зрада Юди та взяття під варту.
У свою останню трапезу з 12 найближчими учнями (апостолами) Христос не тільки розламав хліб, що символізував тіло Його, і розділив вино (кров Його) з апостолами (в християнстві цей обряд причастя називається євхаристією), але й омив ноги кожному з них, давши тим самим урок найвищого смирення. Також Він передрікв апостолам найближчі події, наступні за трапезою - те, що один з них зрадить Його (Юда), інший - до світанку тричі відречеться від Нього (Петро), розставання з улюбленими учнями та власну страту.
Після трапези всі, крім Юди (який покинув її напередодні) попрямували в селище Гефсиманія. Тут Учитель повідав про те, що незабаром апостоли розсіються по світу - кожен в свою країну, і почнуть проповідувати там Його вчення. Після цього Він піднімається на гору Оливну для уособленої молитви.
Текст молитви Христа в Гефсиманському саду також є канонічним і звучить в церковній службі в Чистий четвер. Саме в цій молитві Ісус просить Бога-Отця «пронести цю чашу», але погоджується виконати Його волю до кінця. Потім спускається з гори, будить своїх учнів і каже про те, що зрадник його наближається. З'являються стражники, а з ними Юда. За змовою з посланцями первосвященика, Юда повинен подати їм знак - він поцілує того, кого слід схопити. Сцена цієї зустрічі і цього зрадницького поцілунку також описана у всіх Євангеліях. Ціною життя Вчителя стали для Юди 30 срібняків.
Після служби в Чистий четвер в церкві проводиться обряд причастя, і віруючі розходяться по домівках. На честь свята цього дня дозволяється варена рослинна їжа з додаванням олії та вина.
Скорбота й покаяння вірян сягають цього дня свого апогею, адже саме в п'ятницю напередодні Великодня був страчений Ісус, прийнявши муку на хресті. На згадку про цю подію православні в цей день дотримуються найсуворішого посту - взагалі утримуються від їжі і лише п'ють воду.
У п'ятничну службу читаються Страсті Христові - опис усіх мук, перенесених Ісусом, починаючи від його допиту перед Сінедріоном (радою первосвященика), суду у Каїфи, покладання тернового вінця стражниками, що бичували його, ганебної дороги на Голгофу, куди засуджений Син Людський сам ніс свій хрест, і закінчуючи болісною смертю.
На вечірню у Велику п'ятницю виноситься Плащаниця, що символізує зняття Ісуса з хреста і покриття його тіла.
У п'ятницю триває розпочата ще в четвер підготовка пасхального столу - печуть паски, фарбують та розписують яйця. За старих часів існував також звичай роздачі продуктів бідним.
Це день тихого передчуття свята. У суботу Христос зійшов до пекла, щоб святкувати перемогу над злом і врятувати душі віруючих. А тіло його було поховано разом з дорогоцінними травами у печері, вхід до якої привалили каменем.
У православній традиції Велика субота - час спокою та очікування, приготування до головної дива всього християнського вчення - воскресіння Сина Божого з мертвих. Тому вже під час ранкової літургії священики переодягаються з темного одягу в світлий. А господині поспішають завершити всі приготування до свята до вечора, щоб вбравшись в усе, припасене до Великодня, і зібравши свій великодній кошик, сім'я змогла ввечері відправитися до церкви - зустрічати Світле Христове Воскресіння.
Ваш коментар